Současná poezie, umístěná na okraji obecného kulturního zájmu, má jen málo tištěného prostoru, ve kterém by se mohla pravidelněji objevovat a být objevována čtenáři. Jednou z podstatných oáz je proto brněnská revue Weles, vydávaná za podpory Ministerstva kultury a města Brna. Tato podpora ovšem přirozeně nestačí na plnoúvazkový redakční provoz, a tak se Weles setrvale potýká s nepravidelností vydávání jednotlivých čísel – prakticky ke standardu proto patří tučná dvojčísla, jimiž jako by redakce doháněla to, co během roku nestihne. To aktuální se dobralo dokonce dvoucentimetrového hřbetu. Weles 30-31 uvozují texty nejvýznamnějšího a také nejstaršího autora dvojčísla, Jiřího Golda (*1936). Uvedené básně spojuje dvojí – rok vzniku a téma. Gold roku 1992 zaznamenává motivy prázdnoty, bezvýznamnosti a jakéhosi nahořklého bytí mimo běh či energii světa:
V následujícím obsáhlém rozhovoru s Radimem Kopáčem básník také potvrzuje, že ze směrů 60. let mu nejbližší byl právě existencialismus. Zároveň byl ale Jiří Gold básníkem výrazně experimentujícím (1). Jeho literární experimenty ovšem unikly širší recepci především vinou sedmadvacetileté publikační pauzy mezi lety 1967 a 1994 a dodnes zůstávají pouze v rukopise. Výrazným přínosem dvojčísla je studie souvislostí mezi duševním onemocněním dnes nazývaným bipolární porucha, kterým po celou dospělost trpěl básník Ivan Diviš, a literární tvorbou. Štěstím pro čtenáře je, že jejím autorem je také básník, Norbert Holub. Ten totiž dokáže obratně a s pozoruměním manévrovat mezi věcným popisem příznaků, projevů a ordinované dobové léčby zmíněné poruchy a oceněním literárního přínosu téhož. Přestože některé Divišovy projevy jsou podle Holuba ilustrací střídání manických a depresivních fází nemoci, a nikoliv tedy vytržením génia, výsledná hodnota díla přesto zůstává – s možností posloužit stejně dobře studentům medicíny jako studentům literární vědy. Silně je ve Welesu tradičně zastoupena generace třicátníků. Překračování z jedné životní dekády do druhé či dosažení symbolického věku skýtá množství bilanční inspirace. Tak se Kateřina Rudčenková v povídce Třicátý rok a Milan Děžinský v básni Bude mi třiatřicet (ale konečně i v celém uveřejněném souboru) potýkají s tím, co tento věk znamená. Odpovědí ale není definice, daleko spíše hmatání prázdnoty; u Rudčenkové metaforicky naznačené pocitem neviditelnosti v přeplněné vídeňské kavárně, u Děžinského jakýmsi odstoupením od sebe sama, nahlížením se zvenčí.
V profilu Zuzany Gabrišové bezpochyby zaujme „exotická“ informace o noviciátu v korejském klášteře. Verše básnířky, která letos také dosáhne přelomových třiceti let, ovšem zachycují kromě uměřeně použitých kulis korejské denní reality také bez bližší znalosti prostředí srozumitelné doteky dvou životů – minulého, opouštěného, a nového, ještě zcela nepřijatého. Tradiční formou vázaného verše se vyčleňuje Milan Šedivý, jemuž Weles chystá sbírku Výběh slov. Teplický rodák se nezdá být ve zvolené formě nijak omezován, obsah navíc doslova hýří něčím, na co v současné poezii přestáváme být zvyklí – květnatostí, která vyplývá i z přepečlivé volby či výroby slov, často archaizujících až k (záměrné?) karikatuře. Přehnaný slovní ornament ovšem může snadno slízat všechnu smetanu, aniž se kdo bude pídit po jeho smyslu:
Vázaně se vyjadřuje i nejmladší autor čísla, Ondřej Hanus (*1987). Jisté zhrdání lidskou malostí a pinožením lidského masa (str. 87) jako by se v něm přelo s pevným, i když adolescentně tázavým spojením s bohem. Dalo by se tu z těch několika uvedených básní usuzovat na jistou tematickou i výrazovou spřízněnost s Jiřím Ortenem – a zejména sbírkou Scestí. Abychom nakonec nemuseli po dočtení celé revue se svěšenou hlavou bádat o bezvýchodnosti lidského bytí, zachraňuje situaci dočista rozpustilá povídka Petra Stančíka. Zdá se, že se smrtí olbřímího génia Odilla Stradického se vyrovnal dobře, lehké erotično v povídce Sněžný had doplnila i vždy se hodící esoterická symbolika a zvukové hrátky s gramofonem. Podstatnými příspěvky dvojčísla jsou úryvky z básnických knih a deníková próza Zdeňka Volfa. Záznamy drobných denních peripetií otce čtyř dcer, postřehy o kultuře, ale i filosofičtější úvahy a duchovní zamyšlení tu ve shodě s básněmi vykreslují autora k životu pozorného, který se nenechá svádět k přílišnému zkrásňování žitého, ale zároveň nepodléhá potřebě drásat. Ani občasné lakonické poznámky k pragmatickému směřování společnosti neotráví obvyklou kyselostí vnějšího pozorovatele, jenž na porcování krávy (zde vědomě vypůjčena autorova tématika venkova a chléva) není účasten. Jak je patrno z recenze, jež ve snaze číslo rámcově zmapovat dosáhla nečekané délky, představuje Weles 30-31 četbu bohatou a lze s ním strávit mnoho hodin. Právě jako vítaný záznam o stavu poezie a snad méně obsažný, ale přesto inspirativní exkurs do krajin prozaických má tento „nepravidelník“ v dnešním literárním dění podstatnou roli. Přejme mu tedy, aby se mu dařilo proniknout i za mez chtivé a očekávající, tedy již informované čtenářské obce. A trocha praktických informací na úplný závěr: Poznámky:
|