Některé knihy si člověk vyhledá, aby se jimi ukonejšil, jiné, aby se jimi zneklidnil. Nová básnická sbírka Norberta Holuba (*1966) patří bezpochyby do té druhé kategorie. Většina textů v knížce nezvyklého horizontálního formátu pochází z konce devadesátých let, několik nejnovějších je z roku 2005. Souvisejí spolu těsně – ať už formálně, převažujícím volným veršem, nebo také tématem a tónem: nelítostnými pozorováními, hořkým až černým humorem, ironickými komentáři všednodennosti a absurdity doby. Norbert Holub čtenáře nešetří; každá báseň je po strop nacpaná postřehy – přesunovat se od verše k verši znamená padat ostrými zatáčkami dovnitř lidské intimity (případně doslova dovnitř lidí) a probírat se uzly zašmodrchaných vztahů, resp. vztahových schémat. Mikropříběhy v jednotlivých verších jsou skicované s vynalézavou, nervní obrazností, opestřovanou pro laika kuriózními medicínskými pojmy (Snědl jsi její cerumen/ušní maz z obou zevních zvukovodů,/a přesto neucítil, co vlastně slyší; str. 23). Tak se básník inspiruje svým civilním povoláním lékaře, když do básní přidává neradostné naturalistické detaily a laserovým ukazovátkem anatomie upřesňuje, kde v člověku tkví pytel žláz, šťáv a jakýchsi vzruchů. A takovým básníkem v této sbírce Holub opravdu je: neupírá si právo nahlížet každému prakticky do střev. Rozpornost či všemožnou úchylnost lidského jednání popisuje s gustem, s drsnou satirou, která se nevyhýbá ani zrození či věcem posledním, o nichž obvykle raději vychovaně pomlčíme:
Nejkomplikovanější ke čtení a v podstatě bez klíče nedešifrovatelný je druhý oddíl sbírky, skladba s názvem Rybí protéza. Ač zčásti připraven na nadcházející již dříve přečteným, musí se tady čtenář probíjet proudem expresivních, absurdních obrazů, působících jako jakési přerývané deníky, vykašlávané poznámky k beznadějné době. Abychom se při průchodu Holubovými skicami necítili ubiti prosakující bezútěšností, poskytuje nám autor různé oddechové časy. Kromě zmiňované promyšlené obraznosti potěší hry s aliterací (Nonstopy neustávají v nepřetržitém nadšení; str. 13), chytré aforismy (Stal se tak hlubokým/že měl i vstup na hřbitov zdarma; str. 12, nebo Kdo má nějaké námitky proti hovnu, ať nejí/nechť se laskavě zdrží jeho každodenní příjemné přípravy; str.35) a nakonec i ony výčty (kromě zmíněného bítovského Básníka, který… také mnohem vážnější Zapomenu… v úvodní básni Soudruh Alzheimer; str. 9). Ty jsou poněkud riskantním básnickým prostředkem, v němž lze snadno pokračovat donekonečna a tedy v něm čtenáře utopit. Norbert Holub je však skládá z motivů, které neotráví zbytečnou užvaněností – mezi zkratkami mezilidských tragikomedií tu zaznívají i verše velmi intimní. Status idem znamená stav stálý, nezměněný. Něco takového je ale při čtení této sbírky nemožné. Lze kroutit hlavou, halasně protestovat, držet se za břicho, kysele se šklebit nebo se mlátit do stehen. Nelze zůstat lhostejný nebo se znuděně odvrátit. A pokud právě toho autor dosáhne, může být se sebou spokojen. J.N.S.
|