Slovensko: v těsné blízkosti povídky
roku
Poviedka 2006
Zborník najlepších prác desiateho ročníka literárnej súťaže
Koloman Kertész Bagala, L. C. A. Publishers Group,
Levice, 2006, 178 stran, 249 SKK. Náklad neuveden,
vydání první
Logo © IPMH
Pavol Rankov
V tesnej blízkosti
Koloman Kertész Bagala, L. C. A. Publishers Group,
Levice, 2004, 181 stran, 249 SKK. Náklad neuveden,
vydání první
Ilustroval Vladimír Popovič
Soutěž o povídku roku probíhala na Slovensku v roce 2006 už
podesáté. Porota složená z finalistů předchozích ročníků
hodnotila úctyhodných 476 prací. Ocenila 11 z nich, ty pak
tvoří obsah sborníku.
Předsedou poroty této literární soutěže byl Pavol Rankov, autor
druhé zmiňované povídkové knihy nazvané „V tesnej
blízkosti“.
Jedenáctka
V povídkách sborníku „Poviedka 2006“ není
snadné najít společné rysy. Jako první se samozřejmě nabízí
jazyk, tj. slovenština — tu však najdeme zajímavější jen
v první povídce od Gabriely Alexové, jejíž bohatý
jazyk zní českému uchu příjemně a libozvučně. Nejen tím
připomíná slovenskou autorku Janu Beňovou: představuje výrazně
ženský pohled na vztah k muži a často překvapuje čtenáře
nevšedními detaily, které však podává s téměř dětskou
samozřejmostí. Do jisté míry podobně působí i Vanda
Rozenbergová, jejíž pohled na muže a filosofii si zaslouží
citát: Tri veci Lejlu udivujú — hviezdne nebo nad
hlavou, mravný zákon v nej a čo muži vždy tak dlho robia na
záchode.
Rovněž tematicky jsou povídky nesourodé. Nejvděčnějším námětem
je láska nebo vztahy mezi blízkými lidmi. O ztroskotání
vztahu píše autorka skrytá za pseudonymem dag,
její dva obrazy téhož muže, který opustil dívku, nejsou však
docela uvěřitelné a přesvědčivé. Skutečně jsou muži tak
bezstarostní, nebo naopak nesmělí? Skutečně si to o nich ženy
myslí? Již zmiňovaná Vanda Rozenbergová pěkně popisuje život
rodiny, jejíž chod je narušen příchodem domácích zvířat.
Problém komunikace mezi lidmi vtipně a odlehčeně (jde přece o
stav beztíže) zpracovává Miriam Landae. Absenci citů
naopak představuje Egon Chandler Mara Rosa —
vypravěč její povídky jakoby vypadl z oka Camusově Cizinci,
jen je o pár let mladší.
Většina povídek je vážná, popřípadě se v nich jemný humor
decentně dávkuje. Temné téma se snaží větší dávkou vtipu
odlehčit Václav Kostelanski, ovšem v případě jeho
povídky s nepříliš originálním námětem i závěrem to trochu
skřípe. Inu, z úst kostlivce, žádný div. Stejně tak
poslední věta v Camusovské povídce (Egon Chandler Mara
Rosa) naráží na čtenáře, kterému po porci chladu není příliš do
smíchu. Roztomilé vtípky se podařily hlavně Miriam Landae, Vandě
Rozenbergové a Gabriele Alexové.
Větší část povídek se odehrává v současnosti nebo nedávné
minulosti. Z toho se vymyká Miriam Landae a Eva
Cigániková, jejichž povídky by se daly zařadit mezi
science-fiction. Druhá autorka však na konci celou situaci
překvapivě obrátí a celý podivný a krutý vesmír se ocitne
v našem obývacím pokoji. Andrej Tusičišny rozehrává
téměř detektivní pátrání po autorovi záhadných e-mailů, jeho
„sociální hacker“ by před pár lety také jistě
působil jako futuristická vize. Dojemné je jeho popírání
stereotypu — proč by měli být matfyzáci nepřitažliví?
Poslední skupinu povídek spojuje zahraniční téma. Peter
Ankou se stal vítězem desátého ročníku soutěže, jeho výlet
do Bretaně a cesty Bretaňců na Slovensko však překvapivě
z knihy nijak nevyčnívají. Norbert Mikláš si vybral
soudobé a neprovincialistické téma: vypráví příběh slovenské
hostesky v japonském baru. Nápaditým doplněním jejích
příhod jsou poznámky z její připravované dizertace. Jejich
chladné vědecké světlo a racionalita vytvářejí ostrý kontrast
proti emocím a sexualitě, aby v závěru tato hráz padla a
obě strany dívčiny osobnosti si podaly ruce. Povídka Ondreje
Peťkovského hledí na Balkán. Srbský student se na víkend
vrací do vesnice k rodičům. Melancholická a bezvýchodná
poválečná Jugoslávie, ztráta ideí a hodnot hraničící
s nihilismem i nudná prázdnota jsou podány velmi sugestivně
a poeticky, pesimismus v sobě skrývá jakousi nostalgii,
která se líně převaluje v téměř stojícím čase balkánského
venkova.
Dvanáct povídek jednoho autora
Dvanáct povídek Pavola Rankova logicky působí sevřeněji, i když
ani on se nedrží striktně jednoho stylu nebo žánru. V knize
tak najdeme pracovní zprávu (Správa 345/XXIV-n), legendu
z dávné historie (Námestím prechádza nahá
žena…) či dokonce téměř experimentální polovinu
dialogu (Polovica dialógu). Velmi vtipně působí
redaktorské poznámky v první povídce Psy (i když
může jít jen o vyrovnávání účtů s redaktory a kritiky).
Většinu povídek se autor snažil opatřit pointou. Taková snaha je
jistě chvályhodná, obtížnost úkolu ale občas vede k pointám
předvídatelným a nepřekvapivým (Čo by sa mohlo snívať
doktorovi Thompsonovi?, Správa
345/XXIV-n). V jiných případech je ovšem autor
úspěšnější, třebaže trochu morbidní (Na návšteve u dcéry,
Black & White).
Společným rysem autorových povídek je civilní nepoetický
jazyk. Občas vyvolává dojem přílišné obyčejnosti, kterou obsah
nestačí vždy vyvážit. O to tajemněji působí název
sbírky. „V těsné blízkosti čeho?“ ptá se
čtenář. Většina příběhů má něco společného se smrtí, může
tedy jít o blízkost oné hranice, o blízkost toho, co nás
přesahuje. Častým námětem povídek je také blízkost mezi lidmi
— či spíše situace, v nichž je blízkost pokřivená a
pouze zdánlivá: vztahy dětí a rodičů nebo vztahy mezi partnery,
do nichž se vkrádá stáří, násilí nebo šílenství.
Závěr
Při listování knihou vítězných povídek slovenské soutěže se
těžko ubráníme myšlenkám na úroveň podobných soutěží u
nás. Podobně pojmenovaná soutěž Literárních
novin vítězné povídky knižně nevydává, navíc není zcela
jasné, jakým způsobem vybírá redakce povídky k posouzení
porotě.
Dvě představené knihy nám umožní obdivovat šíři současné mladé
povídkové tvorby na Slovensku. Pokud si dovolím obě knihy
srovnat, skončí Pavol Rankov až na druhém místě — tedy
vlastně vyhrála jeho role předsedy poroty nad rolí spisovatele
(ale aby se mohl stát předsedou poroty, musel přece…)
Možná je však lepší dojem ze sborníku způsoben jeho větší
čerstvostí a rozmanitostí. Který z autorů ale nakonec vydá
vlastní knihu?
  
-echo
|