Málokdy se u autora tak mladého objevuje řemeslná zručnost takového rázu, který umožňuje pracovat dle libovůle s tématy, pohrávat si a vykreslovat, aniž nabude zjevného vrchu forma nebo obsah. Radek Malý ve svých textech šťastně kombinuje již zřejmě nalezenou a dobře usazenou formu s myšlenkami, které kloužou hladce a přitom se s druhým, ba několikátým přečtením nevytrácí. Radek Malý začínal zřejmě jako mnoho mladých autorů obesíláním literárních soutěží a pořadů – dočítáme se to na záložce jeho prvotiny Lunovis, která vyšla v roce 2001 v BB-artu v rámci edice Versus. Lunovis je sbírka, která naznačuje autorovo směrování k vnitřně sepjatému, rytmickému textu. Nevyhýbá se humoru a zkratce, silná zvukomalba je společným znakem většiny básní. Odtud po sbírku Větrní však Radek Malý ušel dlouhou cestu. Samozřejmě, není žvlášť překvapivým zjištěním, že se básník mezi dvacítkou a třicítkou vypracovává, zbavuje manýr a jaksi literárně krásní. Nová sbírka, i když vychází z formy, kterou lze vysledovat v textech o pět let mladších, je znatelně hlubší a to je dobře.
Vzhledem k tomu, že se autor zabývá překlady a je sám germanistou, němčina a německé/rakouské vlivy, především tematické, je snadné vysledovat. Vídeň, Innsbruck, a zase Olomouc se střídají v kulisách textů, které čteme, jako bychom básněmi cestovali. A je příjemné, že ač pozorovatelem, nestává se Radek Malý optikou – oproti svým generačním souputníkům více zaměřuje a zpracovává to, co potkává, než to, co se děje v něm samotném. Lze jen těžko odhadovat, jaký bude příští vývoj a příští sbírka, ale můžeme doufat, že zachová to silné z textů současných: barevnost, rytmus, nadhled a živou ironii ve spojení s výsledky pozorného vnímání světa. J.N.S. Radek Malý (* 1977 Olomouc)
|