Jakkoli by k tomu mohl název nové sbírky Milana Děžinského svádět, přízraků se tentokrát bát nemusíme. Již názvy tří částí knihy (Noční hlídka, Božské stvoření a titulní Přízraky) dávají tušit, že půjde spíše o setkávání se se stíny otázek, které navštěvují básníka povětšinou v tichu potemnělého domu. V přímé konfrontaci s nimi autor neuhýbá, neschovává se za obecná pojmenování, a zůstává tedy sám k sobě navýsost poctivý, nicméně staví se jim dvěma velmi odlišnými tvářemi. Pro první, častěji zastoupenou polohu, jsou typické výrazné obrazy:
Někdy jsou tyto obrazy vrstveny v množství možná až příliš strhávajícím pozornost od obsahu k formě, pokud se ale večtete, má každý z nich své místo a svojí historii. Při prvním letmém čtení z odstupu, na jeden nádech, mohou ale prosakující se vrstvy odradit, nicméně i v nedoostřených konturách jsou Děžinského básně rozpité snově, přízračně. V této poloze také autor velmi často svými obraty a přirovnáními odkazuje na životní projevy v různých přechodových fázích: šelestí v mateční vodě (str.13), bledé klíčky hrachu (str.15), ohromnou bliznu nebo plod / co se brzy vysemení (str.17), kuklená kolébka, snubní komůrka (str.42), křeč mouchy na okenní římse (str.22), hmyz skuhrající shnilým krovem (str.27). Z dalších konotací pak lze usuzovat, že básník po třicítce (snad mu můžeme přiznat ročník 1974) jejich prostřednictvím intenzivně nazírá na své existenciální směřování. V jediné slině smířený s koncem mládí i neodvratitelností stárnutí, Děžinský vyzrále ochutnává tuto rovinu přízraků:
Poměrně zajímavě, možná až kontrastně, vyčnívají pak ze sbírky básně, ve kterých se autor dokázal od své dominantní obraznosti oprostit, aby našel polohu jinou, mnohem civilnější. V těchto básních nejsou jeho spoluhráči jen snové přízraky, ale často i žena a syn, a právě díky nim neluštíme najednou rozpitý rukopis akvarelu, ale pevné kontury zlehka nahozené perokresby. Tato poloha pak Děžinskému velmi sluší, a jenom ilustruje fakt, že kvalitní poezie obstojí i s minimem básnických prostředků, opřená o sílu a pravdivost výrazu:
Možná můžeme litovat, že podobných básní není ve sbírce více, ale je poctivé zároveň přiznat, že právě rozpoznatelnost daná silnou básnickou osobností v soudobé české poezii pohříchu často schází. Inu, tyto Přízraky vás – i přes výraznou obálku - možná na první pohled nepřivábí, ale byla by to škoda, protože Milan Děžinský přispěl do své kolekce poezie další zajímavou sbírkou, a nepřímo tak potvrdil, že nominace na Magnesii Literu v roce 2004 nebyla náhodná. Osudem podobně zralých sbírek ale bývá, že musí trpělivě čekat na stejně zralého čtenáře, na čtenáře s identickými zkušenostmi, který se stejnou trpělivostí a poctivostí, s níž autor píše, půjde autorovi vstříc. maeror
|