Útlá knížka kapesního formátu, který charakterizuje edici PULS Čs. spisovatele, přináší sedm esejů o člověku a psaní, o tvořivosti, lidské potřebě vtělovat myšlenku do formy, a především o tématu autorovi nejbližším: o souvztažnosti umění a vědy. Miroslav Holub se do moderní české poesie zapsal jako autor, který neopakovatelným způsobem skloubil kariéru vědce, imunologa, a úděl básníka. Jeho poetika je tím také definovaná. Píše úsporným, k pointě směřujícím stylem, s důrazem na smysl textu. Mnohé básně jsou vlastně úvahy, založené na znalosti lidského údělu z té až buněčné, nejzranitelněji tělesné stránky. Holub-básník není přitom přespříliš filosofický, jeho poetické zamýšlení nepostrádá humor a nadhled. Jako esejista si tuto devizu převážně drží. Ve své knize esejů se obrací především k tvořivosti samé a jejím zákonitostem. Dovozuje, odkud se tvořivost bere a kolik činí její podíl ve výsledné kvalitě literárního díla. Zamýšlí se nad tvůrčím psaním, jeho složkou talentovou a řemeslnou - tedy nad tím, kolik lze naučit a kolik musí být "shůry dáno". Nevyhýbá se ani praktickému zhodnocení, že práce a čas strávený cizelováním díla jsou autorovi v podstatě k ničemu, pokud se mu nepodaří překonat osobní nebo lokální úroveň známosti - zkrátka pokud skutečně neprorazí. A přirozeně dochází k tomu, že to se podaří jen zlomku ambiciózních mladých autorů, bez ohledu na rostoucí množství škol a kurzů tvůrčího psaní. V souladu se sebou samým se posléze zaměřuje především na hledání analogie mezi tvorbou volnou a vědeckou, s paralelami tu zjevnými, tu spíše osobními, ale především se zaměřením na poctivost a snad i osobní odpovědnost autora za dílo, jeho smysl a případnou hloubku:
Pokud bychom už chtěli Holubovi něco v rámci textu vytýkat, pak by to snad bylo až přílišné opírání o autority. Místy text připomíná spíše skutečně vědeckou, kompilační práci, s uváděním širokého spektra zdrojů, podporujících autorova tvrzení. Jaksi se zdá, že sám za sebe by nerad něco sebejistě tvrdil, zvlášť v tak diskutabilním oboru. A přestože je Maxwellův démon knihou skutečně útlou, najdeme v ní žánrově ne zcela sourodé texty. Některé mají tón dobrého nedělního novinového fejetonu, jiné jsou skutečně hutným shrnutím autorova mnohaletého zkoumání. Ve svém celku je ale kniha zajímavým a precizně soustruženým klíčem k literární tvorbě, nabízí mnohá uvážlivá východiska a náměty k přemýšlení. J.N.S. Miroslav Holub (1923-1998)
|