Druhá sbírka Ivana Blatného vyšla v roce 1941, tedy v době, kdy mu bylo dvaadvacet let. Srovnáváme-li ji opovážlivě hned a bez úvodu s pozdními texty, vydanými v roce 1987 pod názvem Pomocná škola Bixley (Sixty-Eight Publishers, 1987, editorem byl Antonín Brousek), vidíme autora poeticky skokově odlišného, ale v jednom přece snadno rozpoznatelného: v pozornosti k detailu. Častým a tolerovaným „přečinem“ básníků je fixace na sebe samé; svět je jim prostředkem k nalezení nových úhlů pohledu na vlastní, důležitější a centrální svět prožitků. Samozřejmě i mladý Ivan Blatný, později bojující s obtížnou duševní chorobou, viděl a soudil svět skrze vlastní prožívání. V textu je ale především patrné něco jiného – ochota dívat se, pečlivě zaznamenávat okolní dění a vycedit z něj detaily, určující momenty, a ve výsledku tedy tvarovat citlivě podrobný obraz města, které Ivan Blatný miloval, narodil se v něm a jemuž v Melancholických procházkách složil hold: Brnu. Jak procházíme jednotlivými texty, jako bychom kráčeli v básníkových stopách: můžeme pozorovat různou denní i večerní dobu a různá období roku tak, jak v době Blatného mládí pozměňovala tvář moravské metropole a jejího okolí. Básnický jazyk je maximálně zvukomalebný, vázaný verš promyšlený a občas snad až příliš jemně zdobený snovými metaforami, jako by autor toužil vytvořit líbivé pohlednice. Je ale třeba si uvědomit, že hlásit se k impresionismu se v té době ještě nepokládalo za hřích a mladý básník se tak přibližoval nejen vlastnímu cíli, ale i dobovému vkusu. Ke skutečnému přesycení romantikou ale naštěstí během četby vesměs nedochází, neboť jímavá slova zbavuje možné banality básníkova nepředstíraně skutečná a tíživá melancholie, rozpoznatelná v soustředění na motivy večera, noci, podzimu a především všudypřítomných mlh. Ty zahalují kontury básní do závojů tísně, kterou známe tak dobře a o mnoho civilněji z pozdějších prací.
Z pohledu moderního čtenáře a v kontextu s další tvorbou Ivana Blatného jsou možná Melancholické procházky nejméně čitelné, impresionismus a romantické kulisy se v současné tvorbě přežily, neumíme je tedy už snadno číst. Přesto jde o sbírku natolik osobitou a neobvyklou, že se vyplatí zastavit se u ní a přemýšlet o způsobu, kterým vznikala. A nakonec nelze než dopřát sluchu autorovi samotnému. K tématu smutku a melancholie v tvorbě se vyjadřuje ve článku, který vyšel v roce 1942 jako Blatného reakce na kritiku – a také poté, co byly Melancholické procházky oceněny v lyrické soutěži Melantrichu první cenou: „Takřka obecný je názor, že poezie nemůže být „zcela pesimistická“; recenzent v ní hledá náznak nějakého „životního kladu“; neotvírá-li se nad ní nějaká světlejší perspektiva, neví co s ní, proč by měla tedy existovat. Málokdo si uvědomuje, že umění nemusí sloužit životu. Umění není žádný doplněk života, nejsou to poznámky na jeho okraj. Obejde se bez starosti o svou úlohu. Je prostě zde, skutečnost rovnocenná životu, nepochopitelná jako on, obklopené stejnými temnotami, a přináší nám okamžiky uvolnění i tehdy, když se nesnaží v bezbřehém moři tmy a nevysvětlitelnosti rozsvěcovati světla tzv. „jistot“.“ J.N.S.
Ivan Blatný (1919-1990)
Bibliografie
|