Reportáž z autorského čtení Wagonu Kupé pro Violu13. 11. 2010, pražská kavárna Carpe Diem Četli
Hráli
Ten večer se původně měl jmenovat jinak a měl také probíhat jinak: jako součást a oslava Dne poezie. Jako sdílení radosti z textu psaného, zpívaného nebo třeba podvráceného patafyzickou hrou. Viola Fischerová (18. 10. 1935 - 4. 11. 2010) zemřela nečekaně před zahájením letošního dvanáctého ročníku poetického festivalu, jehož měla být aktivní a významnou účastnicí. Svým odchodem změnila českou básnickou krajinu; proměnila zásadně i náladu autorského večera Wagonu, který jsme se na poslední chvíli v redakci jednomyslně rozhodli dedikovat právě jí. Po dlouhé době jsme v listopadovém večeru na pražské Floře před publikem vystoupili sami. Není to úplně samozřejmé a měli jsme určité pochybnosti, ale nakonec zvítězila potřeba přiznat sobě i jiným, že pořád ještě píšeme. Představit redaktory také jako autory. A především: připomenout si společné začátky a impulsy, ze kterých Wagon v roce 2003 vznikl. Kromě redakce tak vystoupili i někteří z autorů, kteří jsou s Wagonem od počátků spojeni.
Večer zahájil písničkář, básník a překladatel Michal Bystrov. Nebylo by správné prozrazovat příliš mnoho o společné minulosti, prozraďme tedy raději, že Michalovi v posledním roce vyšel překlad ceněné biografie Boba Dylana, Down the Highway. Další informace o Michalově kulturní činnosti najdete na jeho vlastním webu. Z Brna přijel básník Martin Švanda, kterého si mnozí pamatují ze čtení v Týnské literární kavárně a také z několikanásobného uvedení na našich stránkách. Martin tentokrát přijel i s manželkou, básnířkou Veronikou Švandovou, a my jsme tak byli účastni historicky prvního společného čtení básnické manželské dvojice na našem večeru. Veronice vyšla v letošním roce prvotina Světelný střep. Oba autoři vytvářejí krajiny a příběhy s kouzlem a průzračností, která občas připomíná svět pohádek. Veronika se pohybuje až na pomezí snu, Martin do svých veršů stále přimíchává laskavý, nesamozřejmý humor. Skokově jinou atmosféru a příval energie vneslo do prostoru severočeské hudební těleso Voni ve složení Pavel Novotný, Jan Bažant a Jakub Nykos Ouhrabka. Voni si s hudbou i textem rádi hrají a i smutná témata v Jejich podání publikum spolehlivě rozesmívají. Protože slova nemohou v žádném případě vystihnout podstatu věci, doporučujeme hudební ukázky na profilu kapely.
Pokud jde o další program, autorka této reportáže by nerada sama o sobě podávala jakákoliv svědectví, je ochotna pouze prozradit, že takové nervy už dlouho neměla. Obtížnost čtení se totiž odvíjí od náročnosti publika, a publikum Kupé pro Violu bylo náročné převelice. Jen málokdo je ostřejším pozorovatelem a kritikem než přátelé-autoři, přátelé-redaktoři a přátelé-organizátoři literárních akcí, a právě tito převažovali. Na druhé straně to bylo pravděpodobně štěstí pro dalšího z redaktorů Wagonu, E. Chorobu, jehož povídka Hodináři by před méně zkušeným publikem nemohla uspět, neboť by nebylo s to ji sledovat. A jak už to u Chorobových próz bývá, i v tomto případě bylo nutno udržet pozornost až do posledního řádku. J.N.S.
|